Bilhandelns kris - ett hot mot klimatet?
Att coronakrisen har varit förödande för bilhandeln i många länder råder det ingen tvekan om. Enligt undersökningar som gjorts såväl i Sverige som i andra länder inom EU är det inte rädslan för att bli smittad med covid-19 som avgör att handeln går ned, utan det är främst den ekonomiska krisen folk hamnat i. Enligt teknikensvarld.se har analysföretaget Indicata undersökt bilmarknaden i Europa och kunnat konstatera fasansfulla siffror för bilhandeln i många länder. Det handlar framförallt om länder där man kraftigt stängt den det sociala livet och innehaft hårda karantänsregler som handel i princip helt upphört.
|
I Sverige har det dock gått bättre och vi ser inte en lika dalande kurva här i landet. Men frågan är vad som händer med bilhandeln när en enorm del av Europas befolkning går arbetslösa? Än så länge har många innehaft sparkapital, permitteringslöner, bidrag av olika slag och kapital som flyter in. Det kommer dock komma en dag då detta upphör!
Vi kommer, hur krisen än artar sig sjukdomsmässigt att få se en kraftig ekonomisk tillbakagång och då kanske inte inköp av en ny miljöbil ligger i de första tankarna hos folk. Många kommer att få problem med att bara betala för mat, hyra, amorteringar och lån.
Om man dock är i behov av en ny bil i dessa dystra ekonomiska tider (som kan bli långvariga) är frågan vilken bil man köper? En billig bensindriven begagnad bil eller en dyr ny klimatvänligare bil? Till saken hör att coronakrisen mycket väl kan leda till att nybilsköp av miljöbilar kommer att avta mycket kraftigt i hela världen.
För att detta ej skall ske kommer det troligen behövas extremt kraftiga incitament för att låginkomsttagare och medelklassen i EU och världen i övrigt skall byta ut sina gamla fordon mot nya miljövänligare. Frågan är hur detta skall ske?
Vi kommer, hur krisen än artar sig sjukdomsmässigt att få se en kraftig ekonomisk tillbakagång och då kanske inte inköp av en ny miljöbil ligger i de första tankarna hos folk. Många kommer att få problem med att bara betala för mat, hyra, amorteringar och lån.
Om man dock är i behov av en ny bil i dessa dystra ekonomiska tider (som kan bli långvariga) är frågan vilken bil man köper? En billig bensindriven begagnad bil eller en dyr ny klimatvänligare bil? Till saken hör att coronakrisen mycket väl kan leda till att nybilsköp av miljöbilar kommer att avta mycket kraftigt i hela världen.
För att detta ej skall ske kommer det troligen behövas extremt kraftiga incitament för att låginkomsttagare och medelklassen i EU och världen i övrigt skall byta ut sina gamla fordon mot nya miljövänligare. Frågan är hur detta skall ske?