Flygpassagerares rättigheter vid strejk: Vad säger lagen?
Att flyga, att sväva genom skyn mot nya destinationer, är en uppskattad upplevelse för resenärer världen över. Dock är inte luftfartsvärlden immun mot störningar, som planerade strejker och så kallade vildstrejker. Strejker bland flygledare, bagagehanterare eller flygpersonal är alla relativt vanliga inom den europeiska kommersiella flygtrafiken.
|
När flygpersonal går ut i strejk följer flyginställda och förseningar snabbt, och konsekvenserna drabbar många. I den här artikeln förklarar vi flygpassagerares rättigheter vid strejk och besvarar frågan: Har du rätt till kompensation på grund av en strejk?
Som flygpassagerare är dina rättigheter fastställda i EU-förordning 261/2004 .
Rätten till assistans under en strejk
När ditt flyg blir inställt eller försenat på grund av en strejk har du rätt till omsorg, oavsett vilken part som strejkar. Det innebär att flygbolaget måste tillhandahålla dig kuponger för mat och dryck efter:
Om flygbolaget inte tillhandahåller dig kuponger kan du köpa mat och dryck själv. Se till att alltid spara dina kvitton och flygbiljett så att du kan kräva ersättning för kostnaderna från flygbolaget.
Om förseningen eller inställelsen varar över natten har du rätt till hotellboende. Om detta inte tillhandahålls kan du kräva tillbaka kostnaderna från flygbolaget. Du har alltid rätt till omvårdnad under en lång flygförsening eller inställelse, även om detta orsakades av en extraordinär omständighet.
Har jag rätt till kompensation vid strejk?
I Sverige betraktas en strejk av tredje part som en extraordinär omständighet enligt EU-förordning 261/2004. Tredje parter är externa parter som flygbolaget inte har kontroll över, som flygledning, bagagehanterare eller säkerhetspersonal.
Det innebär att du inte har rätt till kompensation när ett brittiskt flyg blir inställt eller försenat med mer än tre timmar på grund av en strejk av tredje part. Om flygpersonal som kabinbesättning eller piloter strejkar har du rätt till kompensation på upp till €600 per person.
Om du som passagerare befinner dig i en situation där du är osäker på dina rättigheter och vad som gäller vid inställda flyg, kan du enkelt kontakta en tjänst som Flightright. Flightright specialiserar sig på att hjälpa passagerare att förstå och utnyttja sina rättigheter vid flyginställningar. Genom att ta kontakt med Flightright kan du få professionell vägledning och stöd för att säkerställa att du får den kompensation och assistans du är berättigad till.
Inställt flyg på grund av strejk
Om ditt flyg blir inställt på grund av en strejk från flygledningen eller någon annan strejk av tredje part som orsakar problem för flygschemat har du inte rätt till kompensation. Du har rätt till kompensation om piloter eller kabinbesättning går i strejk och tvingar flygbolaget att ställa in din flight.
Du har också rätt till en ersättningsflight eller återbetalning av din biljett. Om du inte erbjuds en ersättningsflight och bokar en ny flight själv måste skillnaden i biljettpris återbetalas av flygbolaget.
Sammanfattningsvis
Under en flygstrejk har passagerare rätt till omsorg från flygbolaget, inklusive mat och dryck efter två, tre eller fyra timmars försening beroende på flygsträcka. Vid inställt flyg eller över tre timmars försening kan passagerare ha rätt till kompensation på upp till €600, särskilt om strejken involverar flygbolagets egen personal som kabinbesättning eller piloter.
Sammanfattningsvis innebär en strejk i flygtrafiken att passagerare har rättigheter till omsorg och kompensation enligt EU-förordningen och nationella regler. Att känna till dessa rättigheter underlättar för passagerare under en strejk och säkerställer en smidigare resa.
Som flygpassagerare är dina rättigheter fastställda i EU-förordning 261/2004 .
Rätten till assistans under en strejk
När ditt flyg blir inställt eller försenat på grund av en strejk har du rätt till omsorg, oavsett vilken part som strejkar. Det innebär att flygbolaget måste tillhandahålla dig kuponger för mat och dryck efter:
- Två timmar för flygningar upp till 1500 km.
- Tre timmar för flygningar mellan 1500 och 3500 km.
- Fyra timmar för alla andra flygningar.
Om flygbolaget inte tillhandahåller dig kuponger kan du köpa mat och dryck själv. Se till att alltid spara dina kvitton och flygbiljett så att du kan kräva ersättning för kostnaderna från flygbolaget.
Om förseningen eller inställelsen varar över natten har du rätt till hotellboende. Om detta inte tillhandahålls kan du kräva tillbaka kostnaderna från flygbolaget. Du har alltid rätt till omvårdnad under en lång flygförsening eller inställelse, även om detta orsakades av en extraordinär omständighet.
Har jag rätt till kompensation vid strejk?
I Sverige betraktas en strejk av tredje part som en extraordinär omständighet enligt EU-förordning 261/2004. Tredje parter är externa parter som flygbolaget inte har kontroll över, som flygledning, bagagehanterare eller säkerhetspersonal.
Det innebär att du inte har rätt till kompensation när ett brittiskt flyg blir inställt eller försenat med mer än tre timmar på grund av en strejk av tredje part. Om flygpersonal som kabinbesättning eller piloter strejkar har du rätt till kompensation på upp till €600 per person.
Om du som passagerare befinner dig i en situation där du är osäker på dina rättigheter och vad som gäller vid inställda flyg, kan du enkelt kontakta en tjänst som Flightright. Flightright specialiserar sig på att hjälpa passagerare att förstå och utnyttja sina rättigheter vid flyginställningar. Genom att ta kontakt med Flightright kan du få professionell vägledning och stöd för att säkerställa att du får den kompensation och assistans du är berättigad till.
Inställt flyg på grund av strejk
Om ditt flyg blir inställt på grund av en strejk från flygledningen eller någon annan strejk av tredje part som orsakar problem för flygschemat har du inte rätt till kompensation. Du har rätt till kompensation om piloter eller kabinbesättning går i strejk och tvingar flygbolaget att ställa in din flight.
Du har också rätt till en ersättningsflight eller återbetalning av din biljett. Om du inte erbjuds en ersättningsflight och bokar en ny flight själv måste skillnaden i biljettpris återbetalas av flygbolaget.
Sammanfattningsvis
Under en flygstrejk har passagerare rätt till omsorg från flygbolaget, inklusive mat och dryck efter två, tre eller fyra timmars försening beroende på flygsträcka. Vid inställt flyg eller över tre timmars försening kan passagerare ha rätt till kompensation på upp till €600, särskilt om strejken involverar flygbolagets egen personal som kabinbesättning eller piloter.
Sammanfattningsvis innebär en strejk i flygtrafiken att passagerare har rättigheter till omsorg och kompensation enligt EU-förordningen och nationella regler. Att känna till dessa rättigheter underlättar för passagerare under en strejk och säkerställer en smidigare resa.