Hur finansieras svensk elitfotboll
Att fotbollen, liksom övriga idrotter behöver inneha kapital för att kunna utvecklas och verka i samhället är för de flesta en självklarhet. Dock är det inte många som förstår innebörden av hur mycket kraft och energi som måste nedläggas i klubbarna för att dessa skall kunna finansieras och fungera på ett välorganiserat och professionellt sätt. En fotbollsförening med ett lag spelades i någon av de högre divisionerna kräver ännu mer kapital för att kunna försörja spelare, tränare och övrig personal med löner, samt med allt vad det innebär i form av utrustning och material.
|
Att privatpersoner spelar på sport via så kallad “sportsbetting” kan även detta var en inkomstbringande del för klubbarna, eftersom klubbarna ofta gör reklam för spelbolag via sponsrade annonser i arenorna, samt på föreningens material. Är man personligen intresserad av sportspel kan man med fördel kika in på Fastbet bonus för att få mer information om kampanjer, villkor och bonusar från spelbolaget Fastbet.
Hur kan då fotbollsklubbarna finansiera sin verksamhet?
Fotboll är Sveriges största idrott, både sett till antalet utövare och antalet åskådare enligt Riksidrottsförbundet. För att kunna finansiera en typisk svensk fotbollsklubb på elitnivå, behöver det oftast tillkomma flera typer av inkomstkällor som kan samverka och diversifiera intäktsmodellen.
Dels sker detta genom det ofta stora idéella arbetet, där privatpersoner och klubbmedlemmar (ofta föräldrar och ungdomar) lägger ned åtskilliga gratistimmar på att sälja lotter, korv, träna ungdomar gratis och på en mängd andra sätt arbeta för att få in pengar i klubben på sin fritid. Tid är nämligen pengar, och det läggs ned mycket tid i klubbarna för detta. Dessutom kostar det ofta pengar i form av medlemskap att tillhöra en förening, vilket skapar en grundplåt till intäkter. Ofta betalar man som spelare i föreningen en sektionsavgift och medlemsavgift om man endast vill vara medlem.
Finansieringen sker även genom biljettförsäljningen, sponsring och inkomst av kapital vid försäljningar av spelare till andra klubbar. De två i särklass största intäktsposterna för klubbarna i den högsta divisionen i Sverige (Allsvenskan) är publikintäkter och sponsorintäkter. Sponsring är i realiteten en form av reklam som företag betalar, för att synas på spelarnas kläder, merchandise, samt kring klubbens spelare. Många av de större klubbarna i Sverige arbetar intensivt med sina sponsorer, eftersom de står för en så stor del av intäktsströmmarna.
Vilken företagsform innehar elitklubbarna?
Ofta är klubbarna ideélla föreningar i grunden, som även kan vara ägare av ett aktiebolag. I Sverige är det nämligen tillåtet att bedriva idrottslig verksamhet som ett aktiebolag, vilket en del elitklubbar gör i dag, bland annat Hammarby, Djurgården och AIK. Ett idrottsaktiebolag är en form av företag som är en del av en idrottsförening i form av ett aktiebolag. Föreningen måste dock inneha rösträtt i majoritet, minst 51 procent av rösterna i aktiebolaget för att detta skall vara tillåtet. Det blev tillåtet att bilda idrottsaktiebolag i Sverige 1999 och i dagsläget finns det ett trettiotal bolag registrerade.
Hur kan då fotbollsklubbarna finansiera sin verksamhet?
Fotboll är Sveriges största idrott, både sett till antalet utövare och antalet åskådare enligt Riksidrottsförbundet. För att kunna finansiera en typisk svensk fotbollsklubb på elitnivå, behöver det oftast tillkomma flera typer av inkomstkällor som kan samverka och diversifiera intäktsmodellen.
Dels sker detta genom det ofta stora idéella arbetet, där privatpersoner och klubbmedlemmar (ofta föräldrar och ungdomar) lägger ned åtskilliga gratistimmar på att sälja lotter, korv, träna ungdomar gratis och på en mängd andra sätt arbeta för att få in pengar i klubben på sin fritid. Tid är nämligen pengar, och det läggs ned mycket tid i klubbarna för detta. Dessutom kostar det ofta pengar i form av medlemskap att tillhöra en förening, vilket skapar en grundplåt till intäkter. Ofta betalar man som spelare i föreningen en sektionsavgift och medlemsavgift om man endast vill vara medlem.
Finansieringen sker även genom biljettförsäljningen, sponsring och inkomst av kapital vid försäljningar av spelare till andra klubbar. De två i särklass största intäktsposterna för klubbarna i den högsta divisionen i Sverige (Allsvenskan) är publikintäkter och sponsorintäkter. Sponsring är i realiteten en form av reklam som företag betalar, för att synas på spelarnas kläder, merchandise, samt kring klubbens spelare. Många av de större klubbarna i Sverige arbetar intensivt med sina sponsorer, eftersom de står för en så stor del av intäktsströmmarna.
Vilken företagsform innehar elitklubbarna?
Ofta är klubbarna ideélla föreningar i grunden, som även kan vara ägare av ett aktiebolag. I Sverige är det nämligen tillåtet att bedriva idrottslig verksamhet som ett aktiebolag, vilket en del elitklubbar gör i dag, bland annat Hammarby, Djurgården och AIK. Ett idrottsaktiebolag är en form av företag som är en del av en idrottsförening i form av ett aktiebolag. Föreningen måste dock inneha rösträtt i majoritet, minst 51 procent av rösterna i aktiebolaget för att detta skall vara tillåtet. Det blev tillåtet att bilda idrottsaktiebolag i Sverige 1999 och i dagsläget finns det ett trettiotal bolag registrerade.