Hur Yubo omfamnar transparens
Yubo, Gen Zs främsta sociala upplevelseapp, sätter strålkastarljuset på sitt engagemang för säkerhet på nätet - och delar med sig av framsteg i sin produktplan för att göra Yubo så säkert som möjligt för över 60 miljoner användare i 140 länder. Huvudkontoret ligger i Paris och Twelve-App SAS skapar en plattform och publicerar transparensrapporter för att informera NGO-partners, regeringschefer och andra intressenter om plattformens framsteg och prestationer när det gäller att minska säkerhetsriskerna online genom sin strategi och sina högteknologiska verktyg.
|
Företaget planerar att publicera rapporten två gånger per år, vilket är mer än vanligt. Yubos VD Sacha Lazimi säger: "Den nya rapporteringscykeln två gånger per år kommer att hjälpa oss att fatta mer välgrundade beslut under vad vi anser vara en kritisk tid för onlinesäkerhet. Det ger oss möjlighet att reagera flexibelt."
Företagets senaste transparensrapport baseras på plattformsdata och beteende från juli till december 2022. Under denna period införde Yubo nya säkerhetsbestämmelser, inklusive realtidsmoderering av ljud i engelsktalande liveströmmar, nya krav på åldersuppskattning och utökade användarrapporteringsfunktioner för innehåll på plattformen.
Yubos rådgivande nämnd för säkerhet granskar alla transparensrapporter. Nämnden består av experter från ledande organisationer som Nationella centret för saknade och exploaterade barn, Thorn och Diana Utmärkelser som fokuserar på att förbättra säkerheten på nätet. Företaget arbetar också med partners för att främja medvetenhetskampanjer om olika frågor som mental hälsa och mobbning.
Insidan den Senaste Transparensrapporten
Sedan starten har Yubo fokuserat på att skapa ett säkert digitalt utrymme för alla. Den ursprungliga strategin i kombination med ett dedikerat säkerhetsteam, ett nätverk av branschledande mekanismer och partners samt en oberoende säkerhetsnämnd arbetar tillsammans för att uppnå detta mål.
"Under 2022 utvecklade och distribuerade Yubo fler säkerhetsfunktioner, uppdateringar och policyer än under föregående år", säger Lazimi. "Vi presenterade nya mått på årsbasis för att hjälpa oss att förstå hur vi kan fortsätta att förbättra vårt säkerhetsramverk för att hålla fast vid vårt krav på att vara ledande inom onlinesäkerhet. Vi ser fram emot att följa utvecklingen av nyckeltalet."
Under andra halvåret 2022 minskade antalet rapporter som fångades upp av plattformens proaktiva detekteringssystem och antalet permanenta avstängningar ökade, enligt rapporten. Säkerhets- och policyförbättringar, såsom ett obligatoriskt åldersverifieringssystem, upptäcker mer bedräglig aktivitet under inloggningsprocessen, vilket gör att vi snabbt kan upptäcka identitetsbedrägerier.
Plattformen använde kontextualisering av användarrapporter, vilket gjorde det obligatoriskt för användare att förklara grunden för sin rapport.Dessa detaljer gör det möjligt för säkerhetsteamet att bättre vidta lämpliga modereringsåtgärder. Plattformen ändrade också organisationsstrukturen för sitt säkerhetsteam, som hanterar känsliga omständigheter och innehåll. Varje medlem i säkerhetsteamet fokuserar på en rad policyer och säkerhetskomponenter för att bättre kunna svara på rapporter som rör sociala frågor, inklusive hatpropaganda, mobbning eller diskriminering.
Hur Yubo Skiljer Sig Från Andra Sociala Medieplattformar
Enligt en rapport från McKinsey hälsoinstitut använder 98% av Gen Zers sociala medier. Och Morning Consult fann att 54% av dem använder sociala medier fyra timmar eller mer per dag.
Med tanke på all tid som användarna lägger på Yuboing och livestreaming till grupper runt om i världen vill apputvecklarna att deras användare ska knyta riktiga vänskapsband. Det är detta som skiljer Yubo från andra sociala medieplattformar som uppmuntrar och ger användarna möjlighet att vara sig själva, snarare än att fokusera på att samla likes och följare. Det är en plats där människor över hela världen kan umgås, kommunicera och lära sig i små eller stora grupper. Den drivs av ett passionerat team av kreatörer, integritetsspecialister, datavetare, ingenjörer och säkerhetsspecialister. De samarbetar för att säkerställa att det är en säker plats för Gen Z-gemenskapen.
"Vi uppskattar Yubos proaktiva och transparenta strategi för att skydda minderåriga, inklusive deras senaste försök att kräva åldersverifiering för alla användare", säger John Shehan, äldre vice ordförande för Nationella Centret för Saknade och Exploaterade Barns Division och Internationella Engagemang.
Sheehan fortsatte: "Bland de många leverantörer av elektroniska tjänster som Nationella Centret för Saknade och Exploaterade Barn arbetar med är Yubo en branschledare, och vi är fast beslutna att tillhandahålla teknik och personalresurser för att skydda minderåriga som använder vår plattform. Det är ett företag som konsekvent investerar i sin teknik och sina medarbetare.
Det är enkelt för medlemmarna att rapportera eventuella problem. En rapporteringsknapp är inbäddad i varje profil så att användarna kan meddela företaget om eventuella åtgärder eller innehåll som strider mot riktlinjerna för gemenskapen.
Företaget investerar också i utbildning och arbetar för att öka medvetenheten om säkerheten för sina användare och andra på plattformen. Det är viktigt att förklara, stödja och förhindra olämpligt beteende snarare än att bara straffa användarna. Detta åstadkoms genom att skicka popup-aviseringar om användare bryter mot community-riktlinjer eller varna dem om de kan dela personligt identifierbar information. Dessutom erbjuder den information om hur man ändrar sitt onlinebeteende på plattformen för en bättre och säkrare upplevelse. Den använder artificiell intelligens för att upptäcka överträdelser och skapar algoritmer för att hitta olämpligt innehåll eller beteende på plattformen innan någon skada orsakas.
Även om syftet är att utbilda användarna i bästa praxis för säkerhet på nätet och hur de ska följa Yubos riktlinjer för gemenskapen, stänger de tillfälligt eller permanent av ett konto om det behövs eller eskalerar till och med frågan till brottsbekämpande myndigheter vid behov. Om grooming misstänks inleds en grundlig utredning och lämpliga åtgärder vidtas, t.ex. att ta bort olämpligt, skadligt eller olagligt innehåll.
Dessutom måste du vara minst 13 år för att registrera dig på någon social medieplattform. Den använder en algoritm för åldersuppskattning för att validera att den ålder som användaren anger under registreringen är inom rätt intervall. Som en ytterligare säkerhetsfunktion kräver vi också att vissa användare har en officiell identitetsverifiering för att verifiera sin ålder om den ursprungliga skanningen inte slutfördes korrekt med hjälp av AI-algoritmer. Och den använder åldersgrindar för att dela upp samhällena för att begränsa interaktioner mellan tonåringar och vuxna. Syftet är att skapa ett säkert utrymme där dess användare kan umgås med människor i liknande ålder runt om i världen.
Yubos mål är att se till att alla användare på deras sociala medieplattform känner sig trygga och får stöd, vilket är anledningen till att de har en Safety Hub som ger vägledning och råd om hur man håller sig säker på plattformen. Separata guider har tagits fram specifikt för ungdomar, för föräldrar, vårdnadshavare och lärare samt för brottsbekämpande myndigheter.
Yubo-appen skapades 2015 av tre franska klasskamrater som alla studerade till ingenjörer. Hittills har de samlat in 65,7 miljoner dollar i finansiering.
Företagets senaste transparensrapport baseras på plattformsdata och beteende från juli till december 2022. Under denna period införde Yubo nya säkerhetsbestämmelser, inklusive realtidsmoderering av ljud i engelsktalande liveströmmar, nya krav på åldersuppskattning och utökade användarrapporteringsfunktioner för innehåll på plattformen.
Yubos rådgivande nämnd för säkerhet granskar alla transparensrapporter. Nämnden består av experter från ledande organisationer som Nationella centret för saknade och exploaterade barn, Thorn och Diana Utmärkelser som fokuserar på att förbättra säkerheten på nätet. Företaget arbetar också med partners för att främja medvetenhetskampanjer om olika frågor som mental hälsa och mobbning.
Insidan den Senaste Transparensrapporten
Sedan starten har Yubo fokuserat på att skapa ett säkert digitalt utrymme för alla. Den ursprungliga strategin i kombination med ett dedikerat säkerhetsteam, ett nätverk av branschledande mekanismer och partners samt en oberoende säkerhetsnämnd arbetar tillsammans för att uppnå detta mål.
"Under 2022 utvecklade och distribuerade Yubo fler säkerhetsfunktioner, uppdateringar och policyer än under föregående år", säger Lazimi. "Vi presenterade nya mått på årsbasis för att hjälpa oss att förstå hur vi kan fortsätta att förbättra vårt säkerhetsramverk för att hålla fast vid vårt krav på att vara ledande inom onlinesäkerhet. Vi ser fram emot att följa utvecklingen av nyckeltalet."
Under andra halvåret 2022 minskade antalet rapporter som fångades upp av plattformens proaktiva detekteringssystem och antalet permanenta avstängningar ökade, enligt rapporten. Säkerhets- och policyförbättringar, såsom ett obligatoriskt åldersverifieringssystem, upptäcker mer bedräglig aktivitet under inloggningsprocessen, vilket gör att vi snabbt kan upptäcka identitetsbedrägerier.
Plattformen använde kontextualisering av användarrapporter, vilket gjorde det obligatoriskt för användare att förklara grunden för sin rapport.Dessa detaljer gör det möjligt för säkerhetsteamet att bättre vidta lämpliga modereringsåtgärder. Plattformen ändrade också organisationsstrukturen för sitt säkerhetsteam, som hanterar känsliga omständigheter och innehåll. Varje medlem i säkerhetsteamet fokuserar på en rad policyer och säkerhetskomponenter för att bättre kunna svara på rapporter som rör sociala frågor, inklusive hatpropaganda, mobbning eller diskriminering.
Hur Yubo Skiljer Sig Från Andra Sociala Medieplattformar
Enligt en rapport från McKinsey hälsoinstitut använder 98% av Gen Zers sociala medier. Och Morning Consult fann att 54% av dem använder sociala medier fyra timmar eller mer per dag.
Med tanke på all tid som användarna lägger på Yuboing och livestreaming till grupper runt om i världen vill apputvecklarna att deras användare ska knyta riktiga vänskapsband. Det är detta som skiljer Yubo från andra sociala medieplattformar som uppmuntrar och ger användarna möjlighet att vara sig själva, snarare än att fokusera på att samla likes och följare. Det är en plats där människor över hela världen kan umgås, kommunicera och lära sig i små eller stora grupper. Den drivs av ett passionerat team av kreatörer, integritetsspecialister, datavetare, ingenjörer och säkerhetsspecialister. De samarbetar för att säkerställa att det är en säker plats för Gen Z-gemenskapen.
"Vi uppskattar Yubos proaktiva och transparenta strategi för att skydda minderåriga, inklusive deras senaste försök att kräva åldersverifiering för alla användare", säger John Shehan, äldre vice ordförande för Nationella Centret för Saknade och Exploaterade Barns Division och Internationella Engagemang.
Sheehan fortsatte: "Bland de många leverantörer av elektroniska tjänster som Nationella Centret för Saknade och Exploaterade Barn arbetar med är Yubo en branschledare, och vi är fast beslutna att tillhandahålla teknik och personalresurser för att skydda minderåriga som använder vår plattform. Det är ett företag som konsekvent investerar i sin teknik och sina medarbetare.
Det är enkelt för medlemmarna att rapportera eventuella problem. En rapporteringsknapp är inbäddad i varje profil så att användarna kan meddela företaget om eventuella åtgärder eller innehåll som strider mot riktlinjerna för gemenskapen.
Företaget investerar också i utbildning och arbetar för att öka medvetenheten om säkerheten för sina användare och andra på plattformen. Det är viktigt att förklara, stödja och förhindra olämpligt beteende snarare än att bara straffa användarna. Detta åstadkoms genom att skicka popup-aviseringar om användare bryter mot community-riktlinjer eller varna dem om de kan dela personligt identifierbar information. Dessutom erbjuder den information om hur man ändrar sitt onlinebeteende på plattformen för en bättre och säkrare upplevelse. Den använder artificiell intelligens för att upptäcka överträdelser och skapar algoritmer för att hitta olämpligt innehåll eller beteende på plattformen innan någon skada orsakas.
Även om syftet är att utbilda användarna i bästa praxis för säkerhet på nätet och hur de ska följa Yubos riktlinjer för gemenskapen, stänger de tillfälligt eller permanent av ett konto om det behövs eller eskalerar till och med frågan till brottsbekämpande myndigheter vid behov. Om grooming misstänks inleds en grundlig utredning och lämpliga åtgärder vidtas, t.ex. att ta bort olämpligt, skadligt eller olagligt innehåll.
Dessutom måste du vara minst 13 år för att registrera dig på någon social medieplattform. Den använder en algoritm för åldersuppskattning för att validera att den ålder som användaren anger under registreringen är inom rätt intervall. Som en ytterligare säkerhetsfunktion kräver vi också att vissa användare har en officiell identitetsverifiering för att verifiera sin ålder om den ursprungliga skanningen inte slutfördes korrekt med hjälp av AI-algoritmer. Och den använder åldersgrindar för att dela upp samhällena för att begränsa interaktioner mellan tonåringar och vuxna. Syftet är att skapa ett säkert utrymme där dess användare kan umgås med människor i liknande ålder runt om i världen.
Yubos mål är att se till att alla användare på deras sociala medieplattform känner sig trygga och får stöd, vilket är anledningen till att de har en Safety Hub som ger vägledning och råd om hur man håller sig säker på plattformen. Separata guider har tagits fram specifikt för ungdomar, för föräldrar, vårdnadshavare och lärare samt för brottsbekämpande myndigheter.
Yubo-appen skapades 2015 av tre franska klasskamrater som alla studerade till ingenjörer. Hittills har de samlat in 65,7 miljoner dollar i finansiering.