Pengarna i formel 1-cirkusen: Summorna bakom det enorma maskineriet
Få sporter i världen förknippas så starkt med pengar och glamour som Formel 1 gör. Genom åren är det en rad profilstarka förare som gjort sig kända för sina extravaganta livsstilar, och årliga lopp på platser som Monaco späder på associationerna ytterligare. Bilden av Formel 1 som en underhållningsmaskin uppbackad av bottenlösa bankkonton är inte helt utan grund. Det är enorma mängder pengar som florerar i F1-cirkusen – summorna som går till förarna, som bilarna kräver och som sponsorerna bidrar med är i många sammanhang ofattbart stora.
|
Förarnas löner
De flesta av oss kan bara drömma om att tjäna lika mycket som de främsta F1-förarna, och ska vi ha någon chans att kamma hem några pengar på motorsporten så är det genom spel. Bra odds på Formel 1 finns på nya utländska sidor för spel och betting, vilket gör det extra attraktivt att spela på F1 från utlandet. Till och med en rejäl jackpottvinst skulle dock inte vara i närheten av nå upp till de mest framgångsrika förarnas löner. Så, hur mycket tjänar dem då?
Det är svårt att säga exakt hur mycket pengar respektive F1-förare tjänar på en säsong med tanke på diverse bonusar som kan betalas ut till dem. Lönerna som står i förarnas kontrakt är desto bättre dokumenterade och det intressanta är hur stor skillnad det är mellan de bäst betalda och de sämst betalda.
Den med mest lukrativt kontrakt är föga förvånande de senaste säsongernas dominant, Mercedes Lewis Hamilton. Hamilton hade under 2020 en påstådd lön på hela 60 miljoner USD, som i dagens valutakurs motsvarar över en halv miljard kronor. Näst bäst betald är Ferraris Sebastian Vettel med 40 miljoner USD, och han följs av Renaults Daniel Ricciardo (34 miljoner USD) och Ferraris Charles Leclerc (30 miljoner USD).
De sämst betalda F1-förarna tjänar som sagt avsevärt mycket mindre än de ovan nämnda. Med tanke på Hamiltons och Vettels enorma lönecheckar så är det överraskande att åtta av den gångna säsongens 20 förare hade en lön på under 1 miljon USD. Av de åtta var George Russell, Esteban Ocon och Antonio Giovinazzi är sämst betalda med en lön på 350 000 USD vardera.
Vad kostar en bil?
Det är inte enbart till förarna som de olika stallen måste vaska fram enorma summor pengar, även bilarna är extremt kostsamma att få fram. En Formel 1-bil kan kosta över 120 miljoner kronor att sätta ihop. I första hand är det motorn som kostar – enbart den komponenten kan gå på över 100 miljoner kronor. Inte nog med att bilen kostar så mycket att producera, stallen kan i vissa fall spendera miljarder på att finjustera bilarna under säsongens gång.
Sponsorer och finansiering
Med så mycket pengar som betalas ut så måste givetvis enorma mängder pengar också komma in i motorsporten, vilket det också gör. De flesta pengarna kommer från sponsorer och enligt Forbes så betalades det ut hela 30 miljarder(!) USD av sponsorer mellan 2004 till 2018. Den enorma summan är bevis nog på att Formel 1 mycket riktigt är en av idrottsvärldens mest förmögna sporter.
Till den enorma summan räknas pengar som företag har sponsrat med för att få synas på bilar, m.m. men även summor som stallägare har betalat ut till sina respektive stall. Utöver sponsring kommer en stor del av pengarna som finansierar Formel 1 från tv- och sändningsrättigheter.
Har du tänkt på Formel 1 som en förmögen sport så har du alltså inte haft fel. Det spelar ingen roll vilken del av sporten som man sätter under lupp – det är alltid enorma summor pengar som är i omlopp.
De flesta av oss kan bara drömma om att tjäna lika mycket som de främsta F1-förarna, och ska vi ha någon chans att kamma hem några pengar på motorsporten så är det genom spel. Bra odds på Formel 1 finns på nya utländska sidor för spel och betting, vilket gör det extra attraktivt att spela på F1 från utlandet. Till och med en rejäl jackpottvinst skulle dock inte vara i närheten av nå upp till de mest framgångsrika förarnas löner. Så, hur mycket tjänar dem då?
Det är svårt att säga exakt hur mycket pengar respektive F1-förare tjänar på en säsong med tanke på diverse bonusar som kan betalas ut till dem. Lönerna som står i förarnas kontrakt är desto bättre dokumenterade och det intressanta är hur stor skillnad det är mellan de bäst betalda och de sämst betalda.
Den med mest lukrativt kontrakt är föga förvånande de senaste säsongernas dominant, Mercedes Lewis Hamilton. Hamilton hade under 2020 en påstådd lön på hela 60 miljoner USD, som i dagens valutakurs motsvarar över en halv miljard kronor. Näst bäst betald är Ferraris Sebastian Vettel med 40 miljoner USD, och han följs av Renaults Daniel Ricciardo (34 miljoner USD) och Ferraris Charles Leclerc (30 miljoner USD).
De sämst betalda F1-förarna tjänar som sagt avsevärt mycket mindre än de ovan nämnda. Med tanke på Hamiltons och Vettels enorma lönecheckar så är det överraskande att åtta av den gångna säsongens 20 förare hade en lön på under 1 miljon USD. Av de åtta var George Russell, Esteban Ocon och Antonio Giovinazzi är sämst betalda med en lön på 350 000 USD vardera.
Vad kostar en bil?
Det är inte enbart till förarna som de olika stallen måste vaska fram enorma summor pengar, även bilarna är extremt kostsamma att få fram. En Formel 1-bil kan kosta över 120 miljoner kronor att sätta ihop. I första hand är det motorn som kostar – enbart den komponenten kan gå på över 100 miljoner kronor. Inte nog med att bilen kostar så mycket att producera, stallen kan i vissa fall spendera miljarder på att finjustera bilarna under säsongens gång.
Sponsorer och finansiering
Med så mycket pengar som betalas ut så måste givetvis enorma mängder pengar också komma in i motorsporten, vilket det också gör. De flesta pengarna kommer från sponsorer och enligt Forbes så betalades det ut hela 30 miljarder(!) USD av sponsorer mellan 2004 till 2018. Den enorma summan är bevis nog på att Formel 1 mycket riktigt är en av idrottsvärldens mest förmögna sporter.
Till den enorma summan räknas pengar som företag har sponsrat med för att få synas på bilar, m.m. men även summor som stallägare har betalat ut till sina respektive stall. Utöver sponsring kommer en stor del av pengarna som finansierar Formel 1 från tv- och sändningsrättigheter.
Har du tänkt på Formel 1 som en förmögen sport så har du alltså inte haft fel. Det spelar ingen roll vilken del av sporten som man sätter under lupp – det är alltid enorma summor pengar som är i omlopp.