SCHIBSTEDS PRISJÄMFÖRELSESIDOR GÅR SOM TÅGET
Den norska mediagiganten Schibsted har minst sagt haft en händelserik period bakom sig. B-aktien kostade 258kr i början av 2020. I mars samma år hade den minskat med 33% ner till 172kr, allt i spår av marknadens oro för de effekter som coronapandemin skulle ha på ekonomin. Fram till sommaren ökade den i ganska exakt samma takt som OMX30, men efter det tog det fart på riktigt. Mellan juli och oktober ökade priset på Schibstedt B med hela 50% ända upp till nya rekordnivåer. En stor del av detta handlade om Adevintas förvärv av Ebays radannonsverksamhet. En affär på ungefär 25 miljarder svenska kronor.
|
Efter de nya rekordnivåerna har de stabiliserat sig kring 300kr. En intressant del av Schibsteds verksamhet, som definitivt växt under coronapandemin är deras hemsidor som inriktar sig mot E-handel. Den största, som vi nog alla känner till och har använt oss av – Är prisjakt.nu. Det är en av Sveriges största prisjämförelsesiter, som hjälper konsumenter med att hitta rätt pris och jämföra produkter. Prisjakt har dels fantastiskt höga vinstmarginaler, men de visar även på en god tillväxt. Mellan 2015 och 2019 fördubblades nästan deras omsättning, och det ska bli väldigt spännande att se vad siffrorna för 2020 visar, med tanke på den massiva ökning vi sett inom e-handelssegmentet.
Prisjakts tillväxt har även sporrats på av deras investering i Advized, en konsumentnära tjänst som låter oberoende experter hjälpa konsumenter genom att skapa topplistor inom många olika produktkategorier. Ett annat exempel på en hemsida som hjälper konsumenter att göra köpbeslut, är nystartade Testlaget.se. De fungerar ungefär som en kombination av Advized och Prisjakt. De recenserar dels produkter och tar fram olika topplistor, men de har även utvecklat en prisjämförelsetjänst som låter läsarna hitta bästa priser på många olika produkter. De är definitivt inte lika stora som Advized eller Prisjakt, men den produkt de erbjuder ämnar uppenbarligen att nå samma målgrupp.
Utöver Schibstedts innehav i Prisjakt, består deras produktportfölj även av andra konsumentnära tjänster såsom Bynk, Compricer, Lendo och Lets Deal. Vi inväntar med spänning deras årsredovisning för 2020 så vi kan presentera en bättre inblick i hur utvecklingen för dessa tjänster har varit under året.
Prisjakts tillväxt har även sporrats på av deras investering i Advized, en konsumentnära tjänst som låter oberoende experter hjälpa konsumenter genom att skapa topplistor inom många olika produktkategorier. Ett annat exempel på en hemsida som hjälper konsumenter att göra köpbeslut, är nystartade Testlaget.se. De fungerar ungefär som en kombination av Advized och Prisjakt. De recenserar dels produkter och tar fram olika topplistor, men de har även utvecklat en prisjämförelsetjänst som låter läsarna hitta bästa priser på många olika produkter. De är definitivt inte lika stora som Advized eller Prisjakt, men den produkt de erbjuder ämnar uppenbarligen att nå samma målgrupp.
Utöver Schibstedts innehav i Prisjakt, består deras produktportfölj även av andra konsumentnära tjänster såsom Bynk, Compricer, Lendo och Lets Deal. Vi inväntar med spänning deras årsredovisning för 2020 så vi kan presentera en bättre inblick i hur utvecklingen för dessa tjänster har varit under året.