Fordon och Finans
  • Alla artiklar
  • Ekonomi
  • Näringsliv
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakt
    • Annonsera
  • About us

Framtidens drivmedel växer i den svenska skogen.

3/4/2019

0 Kommentarer

 
Bild
Att man behöver finna nya sätt att få fordon att drivas på utöver bensin och diesel råder det för de flesta ingen tvekan om. Att förbränningsmotorn fortfarande är den överlägset mest använda motortypen av alla och kommer att finnas kvar många år framöver råder det väl egentligen heller inga tvivel om. Vad man däremot kan se hända just nu inom såväl drivmedelsföretagen som skogsbolagen, är att utvecklingen och produktionen av biodrivmedel börjar ta fart på allvar.

Här har framförallt Preem som drivmedelsbolag under flera år gått i första ledet för att såväl vara med att utveckla och att marknadsföra denna typen av drivmedel. Preem har producerat biodrivmedel av tallolja sedan 2010, snart 10 år och detta är ett utmärk sätt att ta tillvara på rester från främst träindustrin och låta dessa rester utgöra byggstenen för att ta fram miljövänligt biodrivmedel. Detta har även kommit att leda till att Preem idag kan erbjuda världens första svanenmärkta diesel.

Men det stannar inte här, och det stannar inte hos Preem. Skogsindustrin och skogsbolagen verksamma i Sverige, företag såsom SCA och Stora Enso arbetar aktivt och investerar stora summor för att ta fram och bedriva forskning på miljövänliga drivmedel och biobränslen utvunna från lignin och trärester från industri samt GROT. (Grot är det spill som uppstår när man apterat trästockarna.) Företaget SCA´s långsiktiga mål är att producera 260 000 m3 biodrivmedel baserat på restprodukter från skogen, en volym motsvarande allt drivmedel till svenskt inrikesflyg. Drivmedelsbolaget St1 och SCA har för en tid sedan även ingått ett partnerskap om att öppna en fabrik för att ta fram förnybara drivmedel från tallolja. Här har skogsbolagen och drivmedelsbolagen i Sverige en unik möjlighet att samarbeta för att driva på utvecklingen och enligt mig, kunna bli världsledande inom den.

I Sverige importeras dock ungefär 80 procent av allt biodrivmedel fortfarande, trots all vår tillgång på såväl skog som industrispill från sågverk och massafabriker. Detta är självfallet helt galet då Sverige utan problem skulle kunna bli självförsörjande samt säkerligen skulle kunna vara en utvecklare och tillverkare av biodrivmedel för många andra länder i nordeuropa. Sverige är på många sätt en skogsindustrination och har under århundraden kunna leva hållbart på skogen som har en årlig tillväxt på plussidan i Sverige och skall fortsätta ha det. Skogen i Sverige växer och jag tror att det finns enorma vinster att ta hem framförallt miljömässigt, men även ekonomiskt för Sverige, skogsägare, skogsbolagen och framtidens drivmedelsbolag i denna utvecklingen.

Christian Lagström
FordonFinans

0 Kommentarer



Lämna ett svar.

    foretagsbloggar.nu

Hör av dig till oss eller följ oss i sociala medier


svarstider

M-F: 08 - 12

Telefon

0708778318

Email

GDPR OCH COOKIES
christianlagstrom@hotmail.com                     Läs mer om vår policy här

Populära artiklar och guider
Enerfy
Kolla upp bil med Carfax
Bilförsäkringar
Billån till företag
Värdera bil gratis
Biluppgifter
Registreringsnummer
Gratis körkortstest
Begagnad bil guiden
Finansiering med billån

Båtförsäkringar
Lån till båt
Enerfy Företag
Fordonsuppgifter
Vem äger bilen
Nyheter
Besikta bilen
Fordonsuppgifter
Leasa bil privat
Säkrare vinterkörning

MC Försäkring
Transportstyrelsen
Bilregistret i Sverige Gratis
Mina Fordon
Lån till begagnad bil
Bensinkort
Servicehistorik
Kolla upp bil
Hyr ut bil
Bilinfo


  • Alla artiklar
  • Ekonomi
  • Näringsliv
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakt
    • Annonsera
  • About us