I denna artikel tänkte jag gå igenom lite om vad elektrobränsle är eller vad “syntetisk bensin” innebär. Detta är någonting som det skrivs allt mer om, och forskas allt mer på för att kunna få till stånd en fossilfri fordonsflotta i framtiden. Självfallet vill vi på FordonFinans även ta upp ämnet.
Redan nu tillverkas denna typen av “syntetisk bensin” kommersiellt vid ett företag på Island, så att det är möjligt att ta fram produkten råder det inga tvivel om. Det är snarare regler och lagar som förhindrar att man skall få till stånd en tillräcklig produktion. Det handlar även om bygg och tillståndsprocesser som skall sättas i rullning. På drivmedelsbolaget Preem pågår dock flera projekt som i förlängningen skulle kunna skapa möjlighet för produktion av elektrobränslen. Men det ligger i dag relativt långt in framtiden att ta fram en slutprodukt vad det verkar som. Chalmersforskaren Maria Grahn är en av de som bedriver forskning på just elektrobränslen och hon menar att bränslet inte bara blir fossilfritt, utan även användbart i existerande diesel och bensinfordon, vilket jag tror är en förutsättning för att lyckas minska utsläppen i världen. Om man ser på den explosionsartade ökning och försäljning av bilar med vanlig förbränningsmotor som sker och kommer att ske i Kina, Indien och Afrika under de närmaste tio åren så kommer det krävas att man tillverkar förnybara bränslen som kan nyttjas i en vanlig förbränningsmotor. Grahn har tillsammans med kollegor på Chalmers publicerat två omfattande och mycket intressanta artiklar om elektrobränslen 2017 som finns att läsa här: https://research.chalmers.se/publication/248539 och här https://research.chalmers.se/publication/253146 Hur tillverkas då elektrobränslet? Enkelt uttryckt kan man säga att man använder el (från förnybara källor) för att splittra vatten till vätgas och syrgas. Därefter blandas vätgasen med koldioxid och utsätts för olika tryck och temperaturer, beroende på vilken slutprodukt man vill få fram. Via denna metod kan man få fram fossilfri metan, metanol eller bensin som kan omvandlas och ersätta fossil bensin och diesel. Ingredienserna i denna bensin är helt enkelt el, vatten och koldioxid. I processen med att bilda denna produkt bildas även värme som självfallet kan återanvändas, till exempel säljas som fjärrvärme. Vill du läsa mer om elektrobränsle rekommenderar jag ett besök på Preems hemsida där du kan ta del av information och produktionssätt. Jag rekommenderar även Chalmers hemsida där du kan få mer ingående information.
0 评论
写评论。 |