För dig som vill inneha uppdaterade biluppgifter och fordonsuppgifter för 2020 kan vi varmt rekommendera ett antal aktörer som erbjuder detta på internet. Du kan enkelt finna biluppgifter och fordonsinformation online i dagens läge och det är såväl gratis som enkelt att få fram denna typen av uppgifter. Nedan listar vi ett antal aktörer där du kan hitta gratis biluppgifter om bilar och andra typer av fordon direkt på internet.
De aktörer som vi listar ovan inhämtar så gott som dagligen uppgifter från den svenska vägtrafikregistret vilket gör att de allti håller sig väl uppdaterade. Vill du dock vara säker på att få tillgång till direkt information rån förstahandskällan bör du kontakta Transportstyrelsen via telefon. Ofta inhämtar dessa ovanstående privata aktörer mestadels av sin information just från Transportstyrelsens vägtrafikregister. Några av de viktigaste punkterna som du kan kontrollera när du skall köpa en begagnad bil och behöver ta fram biluppgifter är vem som äger bilen, besiktningshistorik, mätarställningen samt servicehistoriken. Du bör även kontrollera så att bilen inte innehar fordonsrelaterade skulder eftersom dessa går i arv med bilen.
1 Comment
I denna artikel tänkte jag gå igenom lite om vad elektrobränsle är eller vad “syntetisk bensin” innebär. Detta är någonting som det skrivs allt mer om, och forskas allt mer på för att kunna få till stånd en fossilfri fordonsflotta i framtiden. Självfallet vill vi på FordonFinans även ta upp ämnet.
Redan nu tillverkas denna typen av “syntetisk bensin” kommersiellt vid ett företag på Island, så att det är möjligt att ta fram produkten råder det inga tvivel om. Det är snarare regler och lagar som förhindrar att man skall få till stånd en tillräcklig produktion. Det handlar även om bygg och tillståndsprocesser som skall sättas i rullning. På drivmedelsbolaget Preem pågår dock flera projekt som i förlängningen skulle kunna skapa möjlighet för produktion av elektrobränslen. Men det ligger i dag relativt långt in framtiden att ta fram en slutprodukt vad det verkar som. Chalmersforskaren Maria Grahn är en av de som bedriver forskning på just elektrobränslen och hon menar att bränslet inte bara blir fossilfritt, utan även användbart i existerande diesel och bensinfordon, vilket jag tror är en förutsättning för att lyckas minska utsläppen i världen. Om man ser på den explosionsartade ökning och försäljning av bilar med vanlig förbränningsmotor som sker och kommer att ske i Kina, Indien och Afrika under de närmaste tio åren så kommer det krävas att man tillverkar förnybara bränslen som kan nyttjas i en vanlig förbränningsmotor. Grahn har tillsammans med kollegor på Chalmers publicerat två omfattande och mycket intressanta artiklar om elektrobränslen 2017 som finns att läsa här: https://research.chalmers.se/publication/248539 och här https://research.chalmers.se/publication/253146 Hur tillverkas då elektrobränslet? Enkelt uttryckt kan man säga att man använder el (från förnybara källor) för att splittra vatten till vätgas och syrgas. Därefter blandas vätgasen med koldioxid och utsätts för olika tryck och temperaturer, beroende på vilken slutprodukt man vill få fram. Via denna metod kan man få fram fossilfri metan, metanol eller bensin som kan omvandlas och ersätta fossil bensin och diesel. Ingredienserna i denna bensin är helt enkelt el, vatten och koldioxid. I processen med att bilda denna produkt bildas även värme som självfallet kan återanvändas, till exempel säljas som fjärrvärme. Vill du läsa mer om elektrobränsle rekommenderar jag ett besök på Preems hemsida där du kan ta del av information och produktionssätt. Jag rekommenderar även Chalmers hemsida där du kan få mer ingående information. Att man behöver finna nya sätt att få fordon att drivas på utöver bensin och diesel råder det för de flesta ingen tvekan om. Att förbränningsmotorn fortfarande är den överlägset mest använda motortypen av alla och kommer att finnas kvar många år framöver råder det väl egentligen heller inga tvivel om. Vad man däremot kan se hända just nu inom såväl drivmedelsföretagen som skogsbolagen, är att utvecklingen och produktionen av biodrivmedel börjar ta fart på allvar.
Här har framförallt Preem som drivmedelsbolag under flera år gått i första ledet för att såväl vara med att utveckla och att marknadsföra denna typen av drivmedel. Preem har producerat biodrivmedel av tallolja sedan 2010, snart 10 år och detta är ett utmärk sätt att ta tillvara på rester från främst träindustrin och låta dessa rester utgöra byggstenen för att ta fram miljövänligt biodrivmedel. Detta har även kommit att leda till att Preem idag kan erbjuda världens första svanenmärkta diesel. Men det stannar inte här, och det stannar inte hos Preem. Skogsindustrin och skogsbolagen verksamma i Sverige, företag såsom SCA och Stora Enso arbetar aktivt och investerar stora summor för att ta fram och bedriva forskning på miljövänliga drivmedel och biobränslen utvunna från lignin och trärester från industri samt GROT. (Grot är det spill som uppstår när man apterat trästockarna.) Företaget SCA´s långsiktiga mål är att producera 260 000 m3 biodrivmedel baserat på restprodukter från skogen, en volym motsvarande allt drivmedel till svenskt inrikesflyg. Drivmedelsbolaget St1 och SCA har för en tid sedan även ingått ett partnerskap om att öppna en fabrik för att ta fram förnybara drivmedel från tallolja. Här har skogsbolagen och drivmedelsbolagen i Sverige en unik möjlighet att samarbeta för att driva på utvecklingen och enligt mig, kunna bli världsledande inom den. I Sverige importeras dock ungefär 80 procent av allt biodrivmedel fortfarande, trots all vår tillgång på såväl skog som industrispill från sågverk och massafabriker. Detta är självfallet helt galet då Sverige utan problem skulle kunna bli självförsörjande samt säkerligen skulle kunna vara en utvecklare och tillverkare av biodrivmedel för många andra länder i nordeuropa. Sverige är på många sätt en skogsindustrination och har under århundraden kunna leva hållbart på skogen som har en årlig tillväxt på plussidan i Sverige och skall fortsätta ha det. Skogen i Sverige växer och jag tror att det finns enorma vinster att ta hem framförallt miljömässigt, men även ekonomiskt för Sverige, skogsägare, skogsbolagen och framtidens drivmedelsbolag i denna utvecklingen. Christian Lagström FordonFinans |